II etap ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej ”K Z M – Szczepimy! Zapobiegamy!”
W dniu 22 marca 2016 roku zorganizowaliśmy w Warszawie konferencję prasową inaugurującą II etap ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej pt. Kleszczowe Zapalenie Mózgu. Szczepimy! Zapobiegamy! Kampania potrwa do 30 czerwca, a działania w Internecie do końca września br. Jej głównym celem jest podniesienie świadomości społeczeństwa w obszarze zagrożeń, jakie powodują kleszcze oraz korzyści płynących ze szczepień ochronnych. Kampania w sposób szczególny zwraca uwagę na kleszczowe zapalenie mózgu. Jest to druga po boreliozie najbardziej popularna w Polsce choroba przenoszona przez kleszcze. W odróżnieniu od boreliozy w przypadku kleszczowego zapalenia mózgu istnieje skuteczna profilaktyka w postaci szczepień ochronnych i to jeden z kluczowych przekazów kampanii. Kampania jest adresowana do osób aktywnych spędzających dużo czasu w plenerze w okresie intensywnej obecności kleszczy oraz do mieszkańców aglomeracji miejskich, którzy w okresie aktywności kleszczy podróżują w regiony endemicznego występowania zachorowań na kleszczowe zapalenie mózgu. Patronat Honorowy nad kampanią objęły: Warszawski Uniwersytet Medyczny oraz Państwowa Inspekcja Sanitarna. Z kolei Patronatu Merytorycznego zgodziły się udzielić: Polskie Towarzystwo Immunologii Doświadczalnej i Klinicznej, Polskie Towarzystwo Higieniczne.
Do współpracy w ramach kampanii Fundacja pozyskała Beatę Sadowską – znaną polską dziennikarkę słynącą ze swojej pasji do biegania i propagowania zdrowego stylu życia oraz Marka Długołęckiego – Wicemistrza Świata, Mistrza Europy w bikejoringu oraz założyciela teamu kolarskiego Komobike. Oboje pełnią rolę Ambasadorów kampanii a ich udział będzie polegał na promocji akcji edukacyjnej podczas wybranych maratonów i wyścigów kolarstwa górskiego. Informacja na temat konkretnych eventów sportowych, na których będzie można kibicować naszym Ambasadorom będzie komunikowana na profilu Facebook kampanii. Znakiem rozpoznawczym Ambasadorów będzie koszulka fluo z logo kampanii i wizerunkiem kleszcza.
Kluczową platformą edukacyjną kampanii będzie strona internetowa szczepkleszcz.pl stanowiąca kompendium wiedzy na temat kleszczowego zapalenia mózgu i profilaktyki w tym zakresie. Strona będzie odsyłać do fanpejdża kampanii na Facebooku. Codziennie będą na nim publikowane informacje o kleszczowym zapaleniu mózgu, ale nie tylko o nim. W II etapie kampanii oprócz profilaktyki w obszarze KZM chcemy również zachęcać społeczeństwo do aktywności fizycznej, do czerpania radości i satysfakcji z pokonywania własnych barier i bicia osobistych rekordów.Z tego względu będziemy pisali o różnych aspektach związanych ze zdrowym trybem życia, m.in. jak się przygotować do maratonu czy wyścigu kolarskiego, gdzie znajdziemy ciekawe trasy rowerowe oraz idealne miejsca do joggingu.
Ważnym elementem kampanii jest 30-sekundowy spot radiowy pt.: „,Morze, góry, Mazury, miasto”, do którego głosu użyczyła Ambasadorka Beata Sadowska. Dodatkowo zaprojektowano reklamę prasową oraz baner internetowy. Kampania będzie promowana głównie w Internecie
i prasie ze szczególnym uwzględnieniem mediów regionalnych.
Ponadto przez cały kwiecień key visual kampanii będzie eksponowany w postaci citylightów na wiatach przystankowych podczas kampanii outdoorowej przeprowadzonej w Warszawie.
Organizator przewiduje również przeprowadzenie ciekawych konkursów, quizów wiedzy,
a szczegółowe informacje na ten temat znajdą się na stronie kampanii.
W ramach kampanii stworzony zostanie specjalny kanał na YouTube, na którym dostępna będzie seria 10 edukacyjnych filmików z udziałem ekspertów oraz Ambasadorów na temat kleszczowego zapalenia mózgu, w szczególności dróg zarażeń oraz powikłań, jakie powoduje.
W konferencji wzięli udział : przedstawiciele Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych, prof. dr hab. med. Joanna Zajkowska – specjalistka z zakresu chorób zakaźnych, ekspert międzynarodowej grupy ISW-TBE, zajmującej się kleszczowym zapaleniem mózgu, z Kliniki Chorób Zakaźnych i Neuroinfekcji Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, mgr Marta Supergan-Marwicz – specjalistka z zakresu ochrony środowiska, z Katedry Biologii Ogólnej i Parazytologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz Ambasadorzy kampanii popierajacy ideę szczepień ochronnych przeciwko kleszczowemu zapaleniu mózgu – dziennikarka Beata Sadowska oraz Marek Długołęcki -Wicemistrz Świata, Mistrz Europy w bikejoringu, założyciel teamu kolarskiego Komobike oraz Andrzej Kuczara – Prezes Zarządu Fundacji Aby żyć. Spotkanie poprowadziła red. Iwona Schymalla.
Podczas konferencji eksperci przybliżyli zagrożenia powodowane przez kleszcze. Zwrócono szczególną uwagę na kleszczowe zapalenie mózgu – epidemiologię, przebieg choroby, powikłania. Ponadto zaprezentowano obszary wzmożonej aktywności kleszczy i wyjaśniono dlaczego nie powinno się ich bagatelizować. Ważne miejsce w dyskusji zajęła profilaktyka w obszarze kleszczowego zapalenia mózgu. Przedstawiono dostępne na polskim rynku szczepionki, ich bezpieczeństwo oraz skuteczność w odniesieniu do schematów szczepień ochronnych. Podczas spotkania przybliżono również genezę i cele kampanii oraz bieżące i planowane w jej ramach działania.